
Kielipankki koostuu kattavasta joukosta aineistoja sekä niiden tutkimiseen soveltuvista ohjelmistoista tehokkaassa laiteympäristössä. Inka Rantakallio kertoo meille suomalaisia räppääviä nais- ja muunsukupuolisia artisteja koskevasta tutkimuksestaan.
Olen Inka Rantakallio, FT, musiikintutkija ja tuntiopettaja Helsingin yliopiston musiikkitieteessä. Toimin heinäkuun 2025 loppuun tutkimusyhdistys Suoni ry:n hankkeessa ”Musiikintutkijat yhteiskunnassa”. Päätoimitan Nuorten Tiedeakatemian Mene ja tiedä -verkkolehteä ja olen yksi Musiikki-lehden kolmesta päätoimittajasta.
Toimin Suomen Akatemian tutkijatohtorina 2021–2024. Akatemiaprojektissani keskityin suomalaisiin räppääviin nais- ja muunsukupuolisiin artisteihin ja sukupuolen, feminismin, rodun ja valkoisuuden teemoihin. Olin kiinnostunut siitä, miten feminismi, sukupuoli ja rotu/etnisyys vaikuttavat artisti-identiteettiin ja taiteelliseen ilmaisuun sekä miten valkoisuuden normi vaikuttaa suomalaisessa rap-musiikissa. Kiinnostukseni kumpusi vahvasti omasta taustastani, sillä olen toiminut tutkijanuran ohella musiikkitoimittajana ja DJ:nä ja siten tutustunut ja esiintynyt yhdessä useiden nais- ja muunsukupuolisten räppäreiden kanssa.
Tutkimuksen aineisto koostui musiikista ja musiikkivideoista, osallistuvasta havainnoinnista konserteissa sekä artistihaastatteluista. Hankkeeni tuotti tietoa siitä, miten naiset ja ei-binäärit räppärit raivaavat tilaa varsin heteroseksistisessä ja miesvaltaisessa hiphop-genressä, sekä miten eri tavoin valkoiset ja ei-valkoiset artistit neuvottelevat rotuun ja sukupuoleen liittyvistä normeista suhteessa suomalaiseen ja kansainväliseen hiphop-kulttuuriin. Hankkeeni teki myös näkyväksi aiemmin hiphop-tutkimuksessa hyvin vähälle huomiolle jääneitä ei-miesartisteja sekä valkoisuusnormia. Reflektoin myös kriittisesti omaa positiotani ”sisäpiiriläisenä” hankkeesta julkaistuissa tutkimusartikkeleissani.
Akatemiaprojektini oli ensimmäinen suomalaisiin räppääviin naisiin ja muunsukupuolisiin keskittynyt hanke, joten halusin tallentaa siinä syntyneet haastatteluaineistot mahdollisia tulevia tutkimushankkeita varten. Kielipankki tarjoaa luotettavan pitkäaikaissäilytyksen haastattelulitteraatioille.
Rantakallio, Inka (2021). Femcees Finland, NiceRap ja vastatilojen voima: Suomiräpin naisten vertaisverkostojen historiaa. Etnomusikologian Vuosikirja 33: 67–93. DOI: https://doi.org/10.23985/evk.103019
Rantakallio, Inka (2023) Who Is Heard and Who Gets to Belong in Hip-Hop? The Counterspaces of Women and Gender Minority Rappers in Finland. Teoksessa P. Dale, P. Burnard, & R. Travis (toim.), Music for Inclusion and Healing in Schools and Beyond: Hip Hop, Techno, Grime, and More. Oxford: Oxford University Press, 356–382.
Rantakallio, Inka (2025). Researcher as Minority and Majority: Hip Hop Feminist Epistemologies. Teoksessa K. Ramstedt, S. Välimäki, K. Ahlsved, S. Mononen (toim.), Music, Research and Activism: Prospects and Projects in Northern Europe. Bristol: Intellect, 17–28.
Rantakallio, Inka & Andrea Dankić (2025). Ethnography and Researcher Positionality – Reflections on Feminist Fieldwork in Hip Hop Scenes in Sweden and Finland. IASPM@journal 15(1): 133–150. DOI: 10.5429/2079.387(2025)v15i1.9en
Rantakallio, Inka (2025). ‘Being a woman is the only thing considered questionable. But not the whiteness.’ Gender and race in normatively white hip hop scenes. Global Hip Hop Studies 6(1): 21–41. DOI: 10.1386/ghhs_00101_1
FIN-CLARIN eli suomalaisten yliopistojen, CSC – Tieteen tietotekniikan keskuksen ja Kotimaisten kielten keskuksen muodostama konsortio auttaa ihmistieteiden tutkijoita käyttämään, jalostamaan, säilyttämään ja jakamaan tutkimusaineistoja. Aineistoja ja työkaluja tarjoaa Kielipankki.
Kaikki tähän saakka esitellyt Kielipankin käyttäjät löytyvät Kuukauden tutkija -arkistosta. Tämä artikkeli julkaistaan myös Helsingin yliopiston humanistisen tiedekunnan verkkosivuilla.